Publicerad den

Visans Vänner Skaraborgs årsmöte och månadsträff 2023-03-14

Efter genomgången föredragningslista, bjöds de 14 närvarande medlemmarna på semletårta.
Kvällens Tema var ”Valfri visa” .
Roland Tigers inledning var rolig och alla sjöng med i refrängen på två ord: ”Förbannade symaskinsagent”.
Mackie Winter sjöng en allvarligare visa, a cappella. Titeln var densamma som refrängen på visans 18 verser; ”Det blåser kallt kallt väder ifrån sjön”. Robert Gös framförde egna visor av det lättsamma slaget. Alla skrattade gott åt visan om EPA-traktorer.
Pierre Fahlström berättade om ett Amerikabesök i sin ungdom, Han skulle framföra en Bellmanvisa i en kyrka. Med engelsk text blev visan en riktig fräckis. Tanterna i kyrkan slog sig på knäna av gapskratt. Även kvällens publik skrattade hjärtligt,samtidigt som vi lyssnade på Pierre som sjöng Fredmans Epistel nr 2 . Inspirerad av Amerika sjöng han också en countryversion av Ruben Nilssons ”Amerikabrevet”.
Sen hade Agneta Eriksson mycket att berätta om hennes och Karl-Eriks många besök i USA. De har många bekanta, vänner och släktingar där.
Irenes Skoog framförde egna dikter och beskrev med humor hur vädret växlar i mars. Hon framförde Gustaf Frödings dikt; ”Korpral Storm” som hon lärt sig utantill som barn och fortfarande kunde. Den sistnämnde skulle hon framfört på månadsträffen i januari, men kunde inte närvara.
Monica Hedberg hänvisade också till temat i januari, men hade valt Ferlin. Monica läste dikten; ”Du har tappat ditt ord”. Tätt följt av en modern variant, skriven av Thorild Jonsson. Titeln passar i vår datavärld; ” Du har tappat din kod” och slutet låter så här; ”Tänk efter nu – annars ”deletas” du bort Du gamling i nutida livet”.
Siewerth Stegdahl har sina rötter i Småland och visade sina böcker med dikter, inköpta på kyrkornas second hand. Han både berättade om Pelle Näver och läste en av hans dikter, dock inte på småländska.
Som avslutning på en trevlig kväll blev det allsång med ”I natt jag drömde”.

Referat: Monica Hedberg